Czyszczenie turbiny samochodowej

news

Co raz trudniej znaleźć silnik samochodowy bez turbosprężarki, dzieję się tak dlatego, że umożliwia ona uzyskanie w dość prosty sposób większej mocy silnika wykorzystując energie spalin. W skład turbosprężarki wchodzą dwie podstawowe części: sprężarka oraz turbina. W wyniku przepływu spalin wirnik turbiny napędza koło sprężarki, sprężarka natomiast zasysając a następnie sprężając powietrze tłoczy je do silnika, intensyfikując spalanie paliwa. Teoretycznie turbosprężarka została zaprojektowana tak, że powinna być sprawna przez cały czas użytkowania silnika. Niestety w praktyce turbosprężarki bywają zawodne, ma na to wpływ kilka czynników.

Czyszczenie turbiny - dlaczego może być potrzebne?

Jedną z głównych przyczyn awarii turbosprężarki jest jej uszkodzenie, spowodowane niewłaściwym eksploatowaniem silnika. Wpływ na to ma kilka czynników związanych z jej budową oraz bardzo trudnymi warunkami pracy w jakich jest eksploatowana. Do budowy koła sprężarki stosuje się bardzo lekkie materiały, przez co są one jednocześnie nieodporne i bardzo podatne na uszkodzenia oraz zanieczyszczenia, dlatego tak ważna jest dbałość o właściwą jakość filtra powietrza.

Uszkodzenie wirnika turbiny często zaczyna się od gromadzenia nagaru w miejscu uszczelnienia turbo. Nagar to osad, powstający z przypalonych cząstek oleju którego nadmiar najpierw doprowadza do wycieku oleju z turbosprężarki a w konsekwencji do całkowitego jej uszkodzenia. Ponieważ elementy turbosprężarki poruszają się z ogromną prędkością obrotową konieczna jest obecność oleju którego zadaniem jest smarowanie elementów wewnętrznych. Większość z nas zapomina jednak o dodatkowej funkcji oleju jakim jest chłodzenie elementów turbosprężarki. Ogromne prędkości i wysokie temperatury powodują, że turbosprężarka jest szczególnie wrażliwa na problemy z dostarczaniem oleju oraz na jego jakość.

Niewłaściwe spalanie w silniku powoduje odkładanie się sadzy w kolektorze wydechowym turbosprężarki co może doprowadzić do unieruchomienia kierownicy spalin w turbosprężarkach ze zmienną geometrią co objawia się zapaleniem kontrolki „check engine”.

Do częstych przejawów awarii turbosprężarki należą wydobywające się odgłosy takie jak "wycie" czy też "gwizdanie" turbo, zapach oleju z rury wydechowej, utrata mocy silnika, nadmierna ilość dymu o różnym kolorze wydobywający się z rury wydechowej samochodu. Należy jednak pamiętać, że takie objawy mogą wynikać z innych uszkodzeń a nie koniecznie samej turbosprężarki, dlatego udaj się do warsztatu samochodowego w celu właściwego zdiagnozowania awarii.

Wczesne zareagowanie na pojawiające się symptomy uszkodzenia turbosprężarki pozwali nam na uniknięcie poważnych kosztów związanych z kompleksową jej naprawą czy też wymiana na nową. W wielu opisanych wyżej przypadkach wystarczy jej czyszczenie w profesjonalnym serwisie naprawy turbosprężarek.

Czyszczenie turbiny - etapy

W wypadku awarii turbosprężarki bardzo często sięgamy po nowy element, zapominając o tańszej możliwości jaką jest jej naprawa. Jednym z elementów procesu naprawy, po całkowitym rozmontowaniu podzespołu, jest czyszczenie jego elementów. Czyszczenie turbosprężarki przebiega w kilku etapach między innymi jest to : mycie ręczne, w myjni mechanicznej z pomocą specjalistycznych środków, piaskowanie. Niejednokrotnie, w przypadku dużego nagromadzenia się nagaru konieczne jest wielogodzinne moczenie rozmontowanych części turbosprężarki. Po dokładnym oczyszczeniu przeprowadzana jest weryfikacja części, wymiana łożysk i pierścieni uszczelniających oraz tych elementów, które nie nadają się do ponownego zamontowania dla dalszej eksploatacji turbosprężarki. Końcowy etap naprawy, czyli montaż podzespołu to również wyważanie elementów wirujących, doważanie zmontowanego rdzenia turbosprężarki, kontrola szczelności i ustawienie osiąganych przez podzespół parametrów pracy.

W niektórych przypadkach samo czyszczenie turbosprężarki przynosi pożądany efekt jakim jest jej właściwa praca po usunięcie wewnętrznych zanieczyszczeń czy też znalezieniu innej przyczyny awarii która niekoniecznie związana była z samą turbosprężarką. Zakres pracy jaki trzeba wykonać aby wyczyścić turbosprężarkę właściwie pokrywa się z czynnościami przeprowadzanymi podczas jej naprawy w podstawowym zakresie.

Czyszczenie turbiny - czy mogę zrobić to samodzielnie?

Jednoznacznie odradzamy samodzielną naprawę turbosprężarki. Nawet wymiana turbosprężarki w samochodzie, która dla niektórych miłośników motoryzacji może wydawać się dość prosta, wymaga przeprowadzenia wielu dodatkowych czynności. Dlatego naprawa czy choćby czyszczenie turbiny powinno być przeprowadzone przez specjalistę w warsztacie. Czy to po naprawie czy też tylko czyszczeniu turbo należy ustawić właściwe parametry pracy turbosprężarki a dostęp do takich danych mają tylko turbo specjaliści. Zawsze kiedy zauważasz problemy mogące wskazywać na awarię turbosprężarki, jak najszybciej zgłoś się do zaufanego serwisu samochodowego, najlepiej z doświadczeniem w wymianie turbosprężarek, gdzie uzyskasz pomoc. Reaguj szybko, gdyż przedłużająca się eksploatacja uszkodzonej turbosprężarki zwiększy koszty naprawy a nawet spowoduję, że taka naprawa będzie nieuzasadniona ekonomicznie i pozostanie tylko opcja wymiany turbo na nowe. Należy pamiętać, że koszt regeneracji turbosprężarki zawsze będzie mniejszy niż zakup nowej.

Jak dbać o turbosprężarkę

Podczas eksploatacji turbosprężarki wystarczy zadbać o kilka elementów które mają istotny wpływ na jej kondycję.  Do najważniejszych z nich należą:

  • Odpowiedni poziom oleju oraz jego jakość. Dlatego należy regularnie wymieniać olej i filtr oleju zgodnie ze specyfikacją producenta samochodu.
  • Należy pamiętać o regularnej wymianie filtra powietrza. Zanieczyszczony czy też uszkodzony filtr powietrza, może uszkodzić koło kompresji turbosprężarki. Poszczypane czy też powyginane krawędzie koła kompresji powodują nie tylko głośną pracę podzespołu ale także niewłaściwą prace całego silnika.
  • Po uruchomieniu silnika, zanim zwiększymy jego obroty należy chwilę odczekać. Czas ten jest potrzebny żeby olej o właściwym ciśnienie pojawiał się na łożyskach turbosprężarki.
  • Po intensywnej jeździe, przed wyłączeniem silnika pozwalamy, aby pracował on jeszcze przez kilka minut na biegu jałowym. Dzięki temu olej krążący w instalacji pomoże odpowiednio wychłodzić turbosprężarkę.