Najczęstsze przyczyny wycieków oleju z turbosprężarki
10.11.2020
Wycieki oleju z turbosprężarki, to jedne z najczęściej spotykanych problemów. Nie zawsze jednak wyciek przesądza o awarii turbosprężarki.
Istnieje kilka przyczyn wywołanych przez inne elementy jednostki napędowej, np. może być niedrożny przewód spływu oleju, zmniejszenie średnicy spływu oleju przez źle dobraną uszczelkę (stosowanie silikonu zamiast/razem z uszczelką), zbyt wysoki poziom oleju w silniku, który blokuje jego swobodny spływ do miski (szczególnie często spotykany w silnikach wyposażonych w filtr cząstek stały), nadciśnienie w skrzyni korbowej silnika, może być spowodowane złym stanem silnika, kiedy występują przedmuchy.
Wycieki kwalifikujące turbo do regeneracji.
Wycieki, których przyczyna leży poza turbosprężarką, czyli nie wynikają bezpośrednio z jej awarii, nie wymagają regeneracji turbosprężarki pod warunkiem usunięcia przyczyn ich powstania. Na przykład, kiedy olej wpada na koło kompresji wraz z zasysanym powietrzem, wystarczy wymienić odmę bez konieczności ingerencji w turbosprężarkę. Oczywiście jednocześnie trzeba pamiętać, o tym, że zbyt długo utrzymujący się stan wycieków z odmy może doprowadzić finalnie do uszkodzenia turbosprężarki. Olej przykleja się do łopatek koła kompresji, powodując z czasem utratę wyważenia.
Natomiast w przypadku stwierdzenia mechanicznych uszkodzeń elementów układu wirującego lub przy zwiększonym luzie wałka, wycieki oleju kwalifikują turbosprężarkę do naprawy lub wymiany.
Wpływ niedoboru oleju silnikowego na zużycia elementów turbosprężarki.
Aby zrozumieć istotę problemu, należy uświadomić sobie, jak precyzyjna jest budowa turbosprężarki. System ułożyskowania skonstruowany jest w taki sposób, że tuleje umiejscowione są pomiędzy nieruchomą obudową rdzenia turbosprężarki oraz obracającym się z dużymi prędkościami wałkiem turbiny. Konstrukcja uniemożliwia jakąkolwiek styczność współpracujących ze sobą elementów w całym zakresie pracy turbosprężarki. Wraz z funkcją smarowania oraz chłodzenia, powstały film olejowy ma również za zadanie zapewnić stabilność pracy wałka i koła turbiny przy jednoczesnym zachowaniu krytycznych tolerancji luzów rzędu kilku mikronów.
Prędkości obrotowe współcześnie produkowanych turbosprężarek sięgają 300 tys. obr/min. Łatwo sobie zatem wyobrazić, jakie konsekwencje może spowodować niedostateczna ilość oleju. W krótkim czasie dochodzi do wypalania i wycierania się elementów (najczęściej łożyska wcierają się w powierzchnię wałka), a następnie powstawania nadmiernych luzów w układzie wirującym.
Przykładowe przyczyny powstania awarii:
• zbyt niski poziom oleju w silniku (turbosprężarka nie jest wystarczająco smarowana i chłodzona),
• stosowany jest olej niskiej jakości, nie odporny na panujące temperatury,
• blokada, najczęściej przez karbonizację, przewodu doprowadzającego olej oraz kanałów olejowych wewnątrz turbosprężarki (blokada przepływu oleju),
• gwałtowne wyłączenie silnika,
• niska wydajność pompy olejowej,
• zużyty, zablokowany lub słabej jakości filtr oleju,
• rozcieńczenie oleju paliwem wskutek częstej regeneracji filtra cząstek stałych (jazda na krótkich odcinkach),
• wydłużone okresy między przeglądami,
• rozcieńczenie oleju wodą z powodu wycieku spod uszczelki głowicy
Przestrzeganie niektórych żelaznych zasad może zapobiec uszkodzeniu turbosprężarki:
• należy stosować dobrej jakości olej silnikowy i filtr oleju, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu,
• należy przestrzegać zalecanych odstępów miedzy przeglądami,
• przewody zasilające oraz spływowe oleju powinny być wymienione na nowe,
• zawsze należy stosować nowe uszczelki olejowe,
• silnik powinien być schłodzony po jeździe z dużą prędkością oraz rozgrzany przed osiągnięciem wysokiej prędkości,
• należy unikać jazdy wyłącznie na krótkich dystansach.
Większość awarii turbosprężarek związanych jest z problemami układu olejowego.
Prawidłowo traktowana turbosprężarka powinna bezawaryjnie działać tak długo, jak długo pracuje silnik, dlatego tak ważne jest przestrzeganie zasad prawidłowej obsługi silnika turbodoładowanego.