Przyczyny awarii
24.01.2020
Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek samochodowych:
1. Uszkodzenie przez obcy materiał
Pogięte lub wyszczerbione łopatki turbiny czy koła kompresji należą do uszkodzeń spowodowanych przez obcy obiekt, który dostał się do korpusu ssącego lub wydechowego. Przed wymianą turbosprężarki konieczne jest sprawdzenie drożności oraz czystości układu ssącego i wydechowego w silniku.
UWAGA!!!
Nie należy prostować łopatek!!!
Konieczne jest wyważenie dynamicznie układu wirującego!!!
Możliwe przyczyny:
• połamane elementy silnika,
• nakrętki/śruby/kamienie/piasek/twardy element pozostawiony w układzie doładowania powietrza,
• pęknięte elementy przyłączeniowe lub inne obiekty, które dostały się do wnętrza urządzenia.
2. Zanieczyszczony olej
Brudny olej powoduje głębokie rysy na łożyskach turbosprężarki. Można uniknąć tego rodzaju uszkodzeń, używając i regularnie wymieniając zgodnie z zleceniami producenta oleje oraz filtry wysokiej jakości, a także jeśli będziemy pamiętali o regularnych wymianach zgodnie z zaleceniami producenta.
Możliwe przyczyny:
• zablokowany, uszkodzony lub niskiej jakości filtr oleju,
• zużycie silnika i możliwość pojawienia się jego uszkodzonych części,
• niesprawny zawór przelewowy filtra oleju,
• olej silnikowy niskiej jakości,
• nie wymieniany zbyt długo olej silnikowy.
3. Przerwy w dostarczaniu oleju
Powtarzające się krótkie przerwy 4-5 sek., mogą doprowadzić do wypalenia oraz wypolerowania powierzchni łożysk.
Możliwe przyczyny:
• wymiana oleju oraz filtra olejowego,
• wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem,
• samochód przez dłuższy czas nie był użytkowany,
• niskie ciśnienie oleju spowodowane złym funkcjonowaniem systemu smarowania,
• nieprawidłowe uruchomienie silnika po wymianie bądź regeneracji turbosprężarki,
• zanieczyszczenie oleju (np. paliwo lub glikol).
4. Niedobór ciśnienia oleju
Wyraźny niedobór ciśnienia oleju przez więcej niż 8-10 sekund, powoduje poza wypaleniem oraz wypolerowaniem powierzchni łożysk, również przebarwienia termiczne. Niskie ciśnienie oleju to najniebezpieczniejsza forma przerw w dostarczaniu oleju.
Możliwe przyczyny:
• uszkodzona pompa olejowa,
• niedrożny, zgięty bądź złamany przewód smarujący turbosprężarkę,
• zanik smarowania spowodowany zbyt długą pracą określonego pojazdu przy dużym pochyleniu terenu,
• zbyt niski poziom oleju w misce olejowej.
5. Przegrzanie
Przejście wyższej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy przyczynia się do wypalania oleju i może powodować korozję łożysk tego podzespołu. Nagromadzenie węgla powstałego w wyniku wypalającego się oleju, jest efektem zbyt wysokiej temperatury spalin bądź też zbyt szybkiego wyłączania silnika po skończonej pracy. Zalecane jest pozostawienie silnika po pracy na ok. 2-3 minuty na biegu jałowym, dzięki czemu turbosprężarka będzie miała czas na ostudzenie. Uszkodzenia występują przede wszystkim na pierścieniu oraz rowkach wałka turbiny oraz na łożysku turbiny. Zwęglony olej blokuje także odpływ oleju w korpusie środkowym, a jego nagromadzenie powoduje tarcie, przez co w konsekwencji dochodzi do zagięć i pęknięć poszczególnych części urządzenia.
Możliwe przyczyny:
• olej silnikowy słabej jakości,
• zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy,
• zablokowany bądź też zużyty filtr powietrza,
• przedmuchy powietrza i spalin,
• rzadko wymieniany olej w silniku,
• uszkodzone lub niesprawne wtryskiwacze,
• wadliwy system smarowania,
• nieprawidłowo zamocowany korpus turbiny,
• wadliwy system odprowadzania oleju (nieprawidłowe odpowietrzanie skrzyni korbowej silnika).