Jakie są główne różnice między konfiguracją z jedną i z dwiema turbosprężarkami?
Przy konfiguracji z jedną turbosprężarką otrzymuje ona spliny ze wszystkich cylindrów i wszystkie zasila powietrzem. Przy konfiguracji z więcej niż jedną trurbosprężarką otrzymują one spaliny z części cylindrów. Najczęstszym typem konfiguracji z dwiema turbosprężarkami jest system równoległy, w którym każda sprężarka zasilana jest przez połowę cylindrów. Obie sprężarki zasilają wspólny kolektor ssący jednocześnie. Są też sekwencyjne systemy twin turbo, w których dwie turbosprężarki pracują na jedną małą przy niskich obrotach silnika i przełączają się w normalną pracę równoległa przy odpowiednie wysokim obciążeniu silnika. Nastepnie istnieje szereg systemów twin turbo, w których jedna turbsprężarka pracuje na drugą. Są one stosowane głównie w silnikach wysokoprężnych ze względu na niezwykle wysoki poziom doładowania, który może być w tym systemie wygenerowany.
W tym FAQ odniesiemy się do dwóch pierwszych konfiguracji opisanych powyżej.
Wybór między jedną dużą a dwiema mniejszymi turbosprężarkami zależy głownie od miejsca jakim dysponujemy pod maską, lub po prostu od wyboru osobowy tuningujacej. W większości przypadków, dla maksymalnych osiągów jedna turbosprążarka jest korzystniejsza, ponieważ większa turbosprężarka jest zasadniczo bardziej sprawna niż mniejsza. Często jednak nie ma miejsca na jedną dużą, lub tuningujący wybiera dwie dla efektu wizualnego. Pogląd, że dwie mniejsze szybciej wytworzą doładowanie niż jedna duża nie zawsze się sprawdza, gdyż do każdej z mniejszych turbosprężarek dopływa tylko połowa spalin z silnika. Konfiguracje sekwencyjne mają większe możliwości jeżeli chodzi o poziom doładowania. Jednak z doświadczeń firm, które zajmują się takimi rozwiązaniami wynika, że największym wyzwaniem są ich systemy kontroli. Jeżeli kierowca jest niedoświadczony u nie ma pełnej świadomości jak taki system działa, może się znaleźć w kłopotach jeżeli – zwłaszcza na zakrętach – druga turbosprężarka dostarczy dużo niespodziewanej mocy.