Uwaga Pirat

news

Na rynku coraz częściej mamy do czynienia z częściami nieoryginalnymi - tzw. PODRÓBKAMI. Mieliśmy okazję porównać ze sobą produkt pochodzący z niewiadomego źródła – podróbka turbosprężarki - z produktem oryginalnym naszego dostawcy.

Różnice strony ssącej

Dostarczona do ekspertyzy turbosprężarka już na pierwszy rzut oka okazała się nam podejrzana. Turbosprężarka pochodziła z samochodu VW passat z silnikiem 1,8 turbo.
Turbosprężarka ta nie miała żadnych oznaczeń producenta, wiec od razu widać, że mamy do czynienia z nieoryginalnym produktem.

Zdjęcie poniżej przedstawia turbosprężarkę dostarczoną do weryfikacji.

podrabianie 01

Poniżej zamieszczone jest zdjęcie oryginalnego produktu firmy KKK. Różnice widoczne gołym okiem.

podrabianie 02

Różnice strony wydechowej

Kolejna różnica to konstrukcja grzybka zaworu upustu spalin w korpusie żeliwnym turbosprężarki.
W turbosprężarce podrabianej rozwiązanie konstrukcyjne dźwigni oraz zamocowanie grzybka / konstrukcja sztywna, spawana / nie zabezpiecza szczelności zaworu / w weryfikowanej turbosprężarce 2mm szczelina / co ma bezpośredni wpływ na wykorzystanie energii spalin, a tym samym ma wpływ na moc silnika. Sztywność konstrukcji w warunkach wysokich temperatur powoduje przyspieszoną awaryjność układu – pęknięcia spawów i nitów.

podrabianie 03

Produkt nieoryginalny

podrabianie 04

Oryginalny produkt KKK

Układ wirujący

Następnie po analizie porównawczej układu wirującego turbosprężarki stwierdzono znacznie większą masę wirującą / kół sprężarki i turbiny / w turbosprężarce nieoryginalnej. Większa waga elementów wirujących powoduje, że czas reakcji turbiny na zmianę parametrów roboczych silnika (jest to czas reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu) jest znacznie dłuższy, co za tym idzie wzrasta zużycie paliwa oraz spada dynamika samochodu.

Spływ oleju

podrabianie 05

Niesymetryczny otwór spływowy oleju z turbosprężarki.

Wykonanie otworu spływowego oleju z turbosprężarki na powyższym zdjęciu może powodować problemy z grawitacyjnym spływem oleju z turbiny co w konsekwencji może być przyczyna wycieków oleju z turbiny do układu wydechowego jak i ssącego.

Dostarczone do analizy turbosprężarki uległy uszkodzeniu po 2 dniach eksploatacji (stwierdzono pękniecie wałka wirnika przy kole turbiny, przy czym nie stwierdzono uszkodzeń ułożyskowania co świadczy o wadach materiałowych wałka wirnika.