System łożysk kulkowych
10.01.2023
Rozwój łożysk kulkowych był efektem pracy grupy Garrett Motorsports na potrzeby serii turbosprężarek stosowanych w wyścigach, gdzie otrzymano rdzeń z systemem łożysk kulkowych.
Budowa rdzenia łozyska kulkowego / ball bearing
Rdzeń jest oparty na bazie pojedynczej tulei składającej się z zestawu łożysk kulkowych o skośnej konstrukcji na obu krańcach, podczas gdy tradycyjny system ułożyskowania składa się z łożysk ślizgowych oraz łożyska oporowego.
Reakcja turbo
Prowadzenie pojazdu z turbosprężarką na łożyskach kulkowych cechuje:
-
ponadprzeciętne osiągi oraz
-
natychmiastową odpowiedź silnika na żądanie kierowcy.
Turbosprężarki Garrett na łożyskach kulkowych osiągają:
-
żądane prędkości obrotowe o 15% szybciej niż ich odpowiedniki na łożyskach ślizgowych,
-
poprawę osiągów w przyspieszeniu 0-100km/h, poprzez znacznie usprawnioną reakcję turbosprężarki.
Doświadczeni użytkownicy turbosprężarek na łożyskach kulkowych Garrett porównują te osiągi do użytkowania wolnossącego silnika o dużej pojemności.
Zredukowany przepływ oleju
-
Konstrukcja łożyska kulkowego zmniejsza wymogi ilościowe oleju koniecznego do zapewnienia właściwych parametrów smarowania.
-
Mniejsza ilość oleju redukuje również ryzyko wystąpienia wycieków przez układ uszczelnienia.
-
System łożysk kulkowych jest dużo bardziej odporny na marginalne warunki smarowania i ogranicza możliwość awarii turbosprężarki w wyniku zimnego rozruchu.
Wpływ na trwałosć układu wirującego turbosprężarki
System łożysk kulkowych znacząco wpływa na poprawę dynamiki i trwałości układu wirującego:
-
cechuje się lepszymi właściwościami tłumienia drgań wałka oraz
-
lepszą kontrolą luzów układu wirującego.
Zwiększając jego niezawodność zarówno w codziennej jeździe jak i w warunkach wyczynowych. Dodatkowo, skośny kształt krańcowych łożysk kulkowych eliminuje konieczność stosowania łożyska oporowego, który jest wrażliwym punktem w systemie łożyskowania turbosprężarki.