System łożysk kulkowych

news

Rozwój łożysk kulkowych był efektem pracy grupy Garrett Motorsports na potrzeby serii turbosprężarek stosowanych w wyścigach, gdzie otrzymano rdzeń z systemem łożysk kulkowych. 

Budowa rdzenia łozyska kulkowego / ball bearing

Rdzeń jest oparty na bazie pojedynczej tulei składającej się z zestawu łożysk kulkowych o skośnej konstrukcji na obu krańcach, podczas gdy tradycyjny system ułożyskowania składa się z łożysk ślizgowych oraz łożyska oporowego.

Reakcja turbo

Prowadzenie pojazdu z turbosprężarką na łożyskach kulkowych cechuje:

  •  ponadprzeciętne osiągi oraz

  • natychmiastową odpowiedź silnika na żądanie kierowcy.

Turbosprężarki Garrett na łożyskach kulkowych osiągają:

  • żądane prędkości obrotowe o 15% szybciej niż ich odpowiedniki na łożyskach ślizgowych,

  • poprawę osiągów w przyspieszeniu 0-100km/h, poprzez znacznie usprawnioną reakcję turbosprężarki.

Doświadczeni użytkownicy turbosprężarek na łożyskach kulkowych Garrett porównują te osiągi do użytkowania wolnossącego silnika o dużej pojemności.

Zredukowany przepływ oleju

  • Konstrukcja łożyska kulkowego zmniejsza wymogi ilościowe oleju koniecznego do zapewnienia właściwych parametrów smarowania.

  • Mniejsza ilość oleju redukuje również ryzyko wystąpienia wycieków przez układ uszczelnienia.

  • System łożysk kulkowych jest dużo bardziej odporny na marginalne warunki smarowania i ogranicza możliwość awarii turbosprężarki w wyniku zimnego rozruchu.

Wpływ na trwałosć układu wirującego turbosprężarki

System łożysk kulkowych znacząco wpływa na poprawę dynamiki i trwałości układu wirującego:

  • cechuje się lepszymi właściwościami tłumienia drgań wałka oraz

  • lepszą kontrolą luzów układu wirującego.

Zwiększając jego niezawodność zarówno w codziennej jeździe jak i w warunkach wyczynowych. Dodatkowo, skośny kształt krańcowych łożysk kulkowych eliminuje konieczność stosowania łożyska oporowego, który jest wrażliwym punktem w systemie łożyskowania turbosprężarki.